خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/01/26 - 15:40
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
عرب در کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین مطرح کرد؛

تشدید تنش میان آمریکا و اسرائیل با پاسخ مشروع و هوشمندانه ایران/ تهران درصدد ایجاد آتش بس دائمی در غزه است، نه افزایش تنش در منطقه

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین، گفت: اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل در خصوص حمله به رفح نقطه عطف مخرب نخست در رابطه بین آمریکا و اسرائیل است و پاسخ نامتناسب احتمالی اسرائیل به ایران، سبب ایجاد نقطه عطف مخرب دوم و افزایش تنش میان این دو متحد قدیمی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست بررسی آخرین تحولات منطقه  ظهر امروز (یکشنبه 25 فروردین ماه) با حضور علیرضا عرب رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین و فعالان عرصه فلسطین برگزار شد.

عرب با اشاره به اهمیت حمله پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: این اقدام دفاعی‌ در راستای پاسخ به جنایت‌های متعدد این رژیم منحوس از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران ارشد نظامی کشورمان در سوریه بود.

وی اظهار کرد: در واقع مطابق مفاد ماده ۵۱ منشور ملل متحد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حق ذاتی دفاع مشروع اقدام به عملیات وعد صادق کردند که امری قابل قبول است.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین با اشاره به اینکه اقدام دفاعی و مشروع ایران در ابعاد مختلف دارای اهمیت است، افزود: در واقع میان سیاستمداران آمریکایی و صهیونیستی اختلاف نظر جدی در رابطه با حمله به رفح وجود دارد از این رو پاسخ متقابل کشورمان نباید موجب می شد که مسئله مهم حمله به رفح به حاشیه رانده شود و توجهات از آن منحرف شود.

عرب با بیان اینکه صهیونیست ها به نوعی تلاش کردند با اقدام علیه ایران، توجهات را از حمله عنقریب اسرائیل به رفح منحرف کنند، تصریح کرد: این مهم در حالیست که استراتژی جمهوری اسلامی پس از عملیات طوفان الاقصی، افزایش فشار های همه جانبه بر اسرائیل برای مجبور کردن آن به پذیرش آتش بس دائمی در غزه است فلذا ایران خواهان گسترش جنگ در منطقه نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه پاسخ ایران به اقدام جنایتکارانه صهیونیست ها باید دارای ویژگی هایی مانند قاطع بودن، دردناک بودن و بازدارندگی بود و حتی المقدور نباید سبب انحراف توجهات از رفح می شد ، اظهار کرد: پاسخ هدفمند و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران، موازنه وحشت در منطقه در مقابله با اسرائیل را احیا و تقویت کرد.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین در این زمینه، افزود: این هدف به خوبی در بامداد امروز مشهود بود و قطعا با گذشت زمان، نتایج بیشتری نیز خواهد داشت که اثرگذاری این پاسخ هوشمندانه و مشروع را مشخص خواهد کرد.

عرب تصریح کرد: پاسخ ایران ترکیبی و با استفاده از انبوهی از پهپاد های انتحاری ،موشکهای کروز و موشکهای بالستیک بود و از چند جبهه جنوب لبنان و سوریه و چند عرصه یمن و عراق و خاک ایران انجام شد که امکان خنثی سازی و رهگیری را برای صهیونیست ها کاهش داد. همچنین پاسخ مقاومت از چندین جبهه و میدان تاکید بر مزیت بی چون و چرای محور مقاومت در مقابل اسرائیل می باشد که فاقد عمق استراتژیک است.

وی در ادامه این نشست، اظهار کرد: باید اذعان کرد حمله پهپادی و موشکی از مناطق مختلف کشورمان صورت گرفت که تاکیدی دوباره بر استفاده از عمق استراتژیک در مقابل اسرائیل است. به عبارتی در صورت وقوع یک جنگ بزرگ، صهیونیست ها به دلیل گستردگی جغرافیایی جبهه مقاومت، نمی توانند منشاء این حملات موشکی و پهبادی را شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهند که این امر نیز از دیگر ابعاد مهم حمله بامداد امروز محسوب می شود.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین با اشاره به اینکه پاسخ پهپادی و موشکی ایران در راستای تلفات گیری نبود بلکه تاکید جدی بر تغییر موازنه وحشت داشت، افزود: بر این اساس مشاهده می شود که طرف های آمریکایی و صهیونیستی نیز ابعاد مختلف این پاسخ هوشمندانه را دریافت کرده اند.

عرب با تاکید بر اینکه اقدام پاسخ هوشمندانه و هدفمند ایران روح شور و امید را بیش از پیش درمیان ملت فلسطین تقویت خواهد کرد، افزود: در واقع صهیونیست ها به دلایل مختلف چاره ای جزء حمله به رفح ندارند اما اکنون با مردم و مبارزانی روبرو هستند که می دانند جبهه مقاومت با قدرت از آنها حمایت خواهند کرد. این ارتقاء و افزایش روحیه شور و امید ناشی از پاسخ قاطع و هوشمندانه ایران به رژیم صهیونیستی اثرات مثبت خود را در مبارزات فلسطینیان علیه اسرائیل در غزه و کرانه باختری طی روزهای آتی نشان خواهد داد.

وی اظهار کرد: در این میان باید یادآور شد حمله به رفح دستاوردی جزء به راه افتادن حمام خون نخواهد داشت و زمینه افزایش فشارهای سیاسی بین المللی و افکار عمومی بر اسرائیل را فراهم خواهد کرد. رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین با تاکید بر اینکه نتانیاهو با حمله به مواضع کشورمان درصدد ایجاد انحراف و همچنین جلب نظر ایالات متحده بودند، افزود: این مهم در حالیست که نوع پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزهای آنان سبب شده اکنون رسانه های آمریکایی ها اذعان کنند که مقاماتشان از حمله نظامی احتمالی اسرائیلی ها به ایران حمایت نخواهند کرد.

عرب تصریح کرد: به نوعی صهیونیست ها که تلاش می کردند از حمله ایران به اسرائیل جهت جلب حمایت دولت بایدن سوء استفاده کنند اما با پاسخ هوشمندانه و هدفمند ایران توپ مجددا در زمین کابینه نتانیاهو افتاد به نحوی که در صورت پاسخ نامتناسب اسرائیلی ها رابطه شان با آمریکا دچار تنش خواهد شد لذا مقامات صهیونیست ها از شکست دسیسه هایشان به شدت عصبانی هستند و دچار استیصال شده اند.

وی اظهار کرد: در واقع اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل در خصوص حمله به رفح نقطه عطف مهم و مخرب نخست بود و پاسخ احتمالی صهیونیست ها به ایران سبب ایجاد نقطه عطف مهم و مخرب دوم در رابطه شان با آمریکا خواهد شد.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین تصریح کرد: بنابراین می توان اذعان کرد تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی و همچنین طراحی پاسخی هوشمندانه طی دوازده روز گذشته سبب شد، تمامی نقشه های اسرائیلی ها نقش‌برآب شود/

پایان پیام

  • کد خبر : 377162
کلمات کلیدی
محمدجواد یافتیان
خبرنگار

محمدجواد یافتیان

آخرین اخبار